GEOLOGICAL SURVEY OF IRAN | http://geotourism.gsi.ir
English

زیبایی‌شناسی و ابتکار در زمين گردشگرى

بخش قابل توجهی از مخاطبین ژئوتوریسم را افراد عادی و غیرمتخصص تشکیل می‌دهند. این گروه اغلب شامل جوانان و نوجوانانی است که به دلیل ماهیت سنی خود بیشتر علاقمند به دیدن شگفتی‌ها و مناظر بدیع و اعجاب‌آور هستند. ذکر یک

موضوع علمی در مورد یک پدیده زمین‌شناختی و یا تاریخچه زمین‌شناسی منطقه جذابیت کمتری برای این گروه داشته و به تنهایی خسته کننده است.

یکی از رویکردهایی که در خلال بررسی‌ها و پژوهش‌های ژئوتوریسم هر منطقه باید مورد توجه قرار گیرد موضوع زیبایی‌شناسی در پدیده‌های زمین‌شناختی و زمین‌ریخت‌شناسی است. این عامل در جلب توجه همگان بخصوص افراد غیرمتخصص به سمت ژئوتوریسم نقش مهمی بازی می‌کند. در واقع ابتدا زیبایی و زیبایی‌شناسی است که موجب جلب توجه و معروفیت یک پدیده می‌شود و در مرحله بعد دانستن تاریخچه شکل‌گیری این پدیده و یا اهمیت علمی آن مورد توجه قرار گرفته و افراد با علاقه و کنجکاوی بیشتری به کنکاش در مورد آن مى‌پردازند.

اصولا انسان همواره به‌طور غریزی به‌دنبال زیبایی بوده و جذب پدیده‌های زیبا و دیدنی می‌شود. این موضوع در ژئوتوریسم نیز کاملا صادق است.

پدیده‌های زمین‌شناختی که در ژئوتوریسم موردتوجه هستند، دارای جذابیتی رازگونه برای مخاطبین عام بوده و اینگونه افراد با توجه به پس‌زمینه‌های کلی که از دانش زمین‌شناسی در ذهن دارند، همواره نوعی شکوه و عظمت رازگونه را از این رشته علمی انتظار دارند. پدیده‌هایی مانند آتشفشان‌ها، دایناسورها، یخچال‌ها، کانیون‌ها، غارها و شهاب‌سنگ‌ها از جمله این موارد هستند.

پدیده‌های کوچک مقیاس‌تر نیز از این قاعده مستثنی نبوده و جذابیت آن‌ها در داستانی است که در دل خود دارند. در بسیاری از موارد، مردم پیش از آن‌که به ساختار و سیر تکاملی یک پدیده زمین‌شناختی توجه داشته باشند، جذب ظاهر و زیبایی آن می‌شوند. در مرحله بعدی است که انسان کنجکاوانه سعی در دانستن داستان آن پدیده کرده و برای بالابردن سطح آگاهی خود در مورد آن تلاش می‌کند. در واقع اغلب این زیبایی است که تاثیر اولیه را بر فرد می‌گذارد نه داستان. اگر پدیده‌ها در گام اول جذابیتی برای یک بازدیدکننده نداشته باشد، مسلما داستان آن نیز زیاد برایش جذاب نیست. مگر آن‌که این داستان بسیار ویژه وجالب باشد. غارها از جمله پدیده‌هایی هستند که همواره مورد بازدید گروه‌های مختلف مردمی قرار می‌گیرند. بسیاری از این بازدیدکنندگان هیچ‌گونه اطلاعاتی از نحوه تشکیل غار و پدیده‌های گوناگون داخل آن ندارند. اغلب مردم به‌دلیل ویژگی‌های زیبایی‌شناختی غارها به آن‌ها مراجعه می‌نمایند و در واقع با توجه به تعریف ژئوتوریسم نمی‌توان آنها را ژئوتوریست فرض نمود. اما هنگامی‌که آن‌ها در مورد نحوه تشکیل غارها و غار نهشته‌ها اطلاعات کسب می‌کنند و در واقع در مورد غارها می‌آموزند، در زمره ژئوتوریست‌ها به‌شمار خواهندرفت. بنابراین قابل تصور است که ا گر در تبلیغات توریستی غارها جلوه‌های تصویری و زیبایی‌شناختی آنها در کنار ویژگی‌ها و اهمیت علمی‌شان قرار بگیرند جذب مخاطب آنها دوچندان خواهد شد. دودکش‌های جن، منشورهای بازالتی و مخروط‌های تراورتن از جمله این پدیده‌ها هستند که شکل ظاهری ویژه و ارزش زیبایی‌شناسی آنها اولین عامل در جذب گردشگر است و ژئوتوریسم می‌تواند از این ویژگی به نفع خود سود برد.

برپایی نخستین نمایشگاه اختصاصی عکسعليرضا امرى کاظمى) ، فرهنگسرای نیاوران تهران، مرداد ماه سال1387) و پس از آن در خلال برگزاری نخستین کنفرانس جهانی ژئوتوریسم) فریمانتل استرالیا، (2008و استقبال چشمگیر و گسترده از این دو نمایشگاه که برگزیده‌هایى از عکس‌های پدیده‌های زمین‌شناختی ایران را به نمایش گذاشته‌بود، نشان‌دهنده علاقه و اشتیاق متخصصان و افراد غیرمتخصص به مناظر و چشم‌اندازهای زیبای زمین‌شناختی است. این جذابیت می‌تواند دست‌مایه هنرمندان برای خلق آثار هنری با الهام از این‌گونه پدیده‌های طبیعی شده و ایشان را به شکلی به همکاری در زمینه معرفی پدیده‌ها و چشم‌اندازهای‌زمین‌شناختی و جذب گردشگر تشویق نماید.

امروزه نه تنها گردشگران همواره به‌دنبال زیبایی بوده بلکه در پی کسب تجارب جدید و متفاوت از محیط پیرامون خود نیز هستند، و توجه ویژه‌ای به نوآوری‌ها و راهبردهای جدید در یک مقصد گردشگری دارند. بدیهی است که ژئوپارک‌ها برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار به ابتکار نیازمندند و این ابتکار می‌تواند منجر به بهبود کیفیت کالاها و رونق اقتصاد محلی گردد. ژئوپارک‌ها به عنوان پیشتاز و بهترین الگو در رونق ژئوتوریسم، خدمات و تسهیلات ابتکاری نوینی را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهند که در هیچ مقصد گردشگری دیگری تا به حال تجربه نکرده اند. "بهترین مثال در این زمینه تولید ژئوپرداکت‌ها (محصولات ابتکاری وابسته بهزمین‌شناسی)، ادغام فعالیت‌های تفریحی و ورزشی با آموزش علوم زمین(ژئو اسپرت) و احداث باغ‌های زمین‌شناسی است. ژئوپرداکت‌ها نه‌تنها رونق تولیدات محلی را به دنبال دارند، بلکه همانند یک ابزار آموزشی به عمومی‌سازی علوم‌زمین کمک می‌کنند. تولید شیرینی‌های محلی به شکل تریلوبیت و سنگ‌های گرانیت که نمادی از عارضه‌های زمین‌شناسی ژئوپارک نوترال‌‌‌‌‌تژو در کشور پرتغال است نمونه‌ای بارز در این‌خصوص است" (ترابی فارسانی و همکاران 2010و2011).

(عليرضا امرى کاظمى،1391)

صفحه نخست
Warning: mysql_close(): 14 is not a valid MySQL-Link resource in /home/geotourism/Classes/Portal.Database.Class.php on line 20